W 1974 r. Ojciec Święty Paweł VI w adhortacji
apostolskiej o kulcie Najświętszej Maryi Panny („Marialis cultus”), istotnie
podkreślił znaczenie modlitwy różańcowej w życiu chrześcijan, nazywając ją
„streszczeniem Ewangelii”. A Jan Paweł II, dla którego różaniec był ulubioną
modlitwą, poświęcił jej osobny dokument, zaczynający się od słów „Rosarium
Virginis Mariae”. W tym też dokumencie do rozważanych dotąd tajemnic
(radosnych, bolesnych i chwalebnych), dodał tzw. „tajemnice światła” obejmujące
publiczne życie Zbawiciela poczynając od chrztu w Jordanie, który zapoczątkował
Jego publiczną działalność, poprzez objawienie się na Godach w Kanie
Galilejskiej, głoszenie królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia,
przemienienie na Górze Tabor i ustanowienie Eucharystii. Te tajemnice nadają
różańcowi, bardziej niż dotąd, charakter modlitwy skierowanej do Chrystusa
Zbawiciela i ukazują całość Jego dzieła podjętego, „dla nas ludzi i dla naszego
zbawienia”. Jezus jest Światłością świata. Miłością, która nigdy nie gaśnie i
jest obecna wśród ludzi i dla ludzi.
Najświętsza Maryja Panna pomaga w tej modlitwie
głębiej poznać swego Syna i prowadzi do Niego. Publiczna działalność Pana
Jezusa poświadcza, że On jest prawdzie tym, który zstąpił z nieba, by nam
wskazać jak powinniśmy żyć mając ciało utworzone z „prochu ziemi”.
Od samego początku różaniec był pomyślany jako
modlitewne rozważanie ziemskiego życia Syna Bożego, podczas którego daje On
wierzącym przykład konkretnych sposobów zachowania się i postępowania w
zetknięciu z najczęściej spotykanymi sytuacjami ziemskiego życia.
Rozważanie tajemnic zbawienia dokonuje się
podczas dziesięciokrotnego powtarzania „Pozdrowienia Anielskiego”. Patrząc
powierzchownie, można by potraktować tę modlitwę jako praktykę „jałową i
nużącą” - jak pisze Jan Paweł II - „Jednak do zupełnie innych wniosków można
dojść „kiedy uzna się ją za wyraz nigdy nie znużonej miłości, która ciągle
powraca do ukochanej osoby z gorącymi uczuciami, które, choć podobne w
przejawach, są zawsze nowe ze względu na przenikającą je czułość”.
Aby zrozumieć i pokochać modlitwę różańcową,
trzeba wiedzieć, że dziesięciokrotne powtarzane w każdej tajemnicy „Zdrowaś
Maryjo”, choć zwraca się bezpośrednio do Matki Bożej, odnosi się ostatecznie do
Jezusa, który spoczął pod Jej sercem i wysłużył nam zbawienie. Centrum Pozdrowienia
Anielskiego stanowi imię „Jezus”. Niekiedy jest ono niezauważalne, zwłaszcza
przy pospiesznym odmawianiu modlitwy. Dlatego Paweł VI podkreślił rolę
„dopowiedzeń” w rozważanej tajemnicy. „Jest to zwyczaj godny pochwały,
zwłaszcza przy publicznym odmawianiu różańca” - dodał Jan Paweł II - ponieważ
pomaga skupić się na istocie rozważanego misterium zbawienia. „Dopowiedzenia”
związane z zakończeniem pierwszej części Pozdrowienia Anielskiego są rodzajem
wyznania wiary i koncentrują uwagę na temacie rozważanej tajemnicy. Dla jego
sprecyzowania Ojciec Święty proponuje, po zapowiedzeniu tajemnicy różańca,
„odczytać odnośny tekst biblijny (...) Inne słowa nie są bowiem nigdy tak
skuteczne, jak słowo natchnione. Należy go słuchać, mając pewność, że jest to
słowo Boga, wypowiedziane na dzisiaj „dla mnie”. To właśnie słowo ma być przedmiotem
rozważania. Można je wyjaśnić w krótkim komentarzu.
Zanim jednak rozpocznie się modlitwę ustną,
należy kilka chwil poświęcić rozważaniu zapowiedzianej tajemnicy. To rozważanie
jest nieodzowne dla każdej formy modlitwy. Tym bardziej dla różańcowej
medytacji. „Nadto - dodaje Papież - jej elementem końcowym jest modlitwa
odmawiana po każdej z rozważanych tajemnic. Była ona nie tylko
skonkretyzowaniem jego głównej myśli, ale także zawierała prośbę o wypływające
z niej łaski. Do tej tradycji nawiązuje Jan Paweł II: „W takiej modlitwie
końcowej- pisze - może występować (...) uzasadniona różnorodność. Różaniec
uzyskuje w ten sposób rysy bardziej odpowiadające różnym tradycjom duchowym i
różnorodnym wspólnotom chrześcijańskim”. W zakończeniu Listu, Jan Paweł II
cytuje wzruszające słowa świadectwa bł. Bartłomieja Longo, apostoła różańca: „O
błogosławiony różańcu Maryi, który łączysz nas z Bogiem; więzi miłości, która
nas jednoczysz z aniołami; wieżo ocalenia od napaści piekła; bezpieczny porcie
w morskiej katastrofie. Nigdy cię już nie porzucimy”.
Niech i nas ta modlitwa napełnia nadzieją i
pokojem.