„Żywe lekcje historii” w płockim Muzeum Diecezjalnym odbyły się po raz pierwszy. Zaadresowano je do dzieci z przedszkoli i uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Miały charakter interaktywnej zabawy z udziałem publiczności, dzięki nim uczestnicy poznawali dawne obyczaje i historyczne zabytki Płocka i Mazowsza.
Najpierw dzieci oglądały spektakl w wykonaniu Przemysława Jarzyńskiego i Lukasza Jarzyńskiego z Teatru Form Wielu. Spektakl przybliżał im postacie różnych świętych albo historii biblijnej. Dzieci aktywnie w nim współuczestniczyły, odpowiadały na pytania, podpowiadały wątki. Potem były oprowadzane po wystawach muzealnych, gdzie na przykład rozpoznawały świętego po atrybutach.
- Zajęcia te poprzez zabawę oswajały młode pokolenie z przestrzenią muzealną. Dzieci chłonęły te spotkania wszystkimi zmysłami, żywo reagowały na przedstawiane scenki, chętnie same w nich uczestniczyły. Niektóre dzieci wróciły do nas ponownie z rodzicami, na przykład podczas Nocy Muzeów czy Dni Historii Płocka. Widać, że spotkania w muzeum bardzo zapadły im w pamięć - opowiada Barbara Piotrowska, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
Dzieci mogły także wziąć udział w konkursie plastycznym, tematycznie związanym z „Żywymi lekcjami historii”. Jego wyniki zostaną ogłoszone na początku września.
Projekt pod nazwą „Żywe lekcje historii” rozpoczął się w marcu, a zakończył w czerwcu. Wzięło w nim udział około 20 placówek oświatowych z terenu miasta Płocka. Realizowany był we współpracy Muzeum Diecezjalnego w Płocku ze Stowarzyszeniem „Człowiek Kultura”, dzięki dofinansowaniu z Fundacji „Fundusz Grantowy dla Płocka”.
Być może spotkania te będą kontynuowane w podobnej formie. W planach są bowiem wspólne lekcje muzealne dla rodziców z dziećmi.