Pasterz Kościoła płockiego podczas liturgii na część Męki Pańskiej analizował fragment Drogi Krzyżowej Jezusa, namalowanej w katedrze przez Władysława Drapiewskiego. Obok Jezusa na obrazie jest Maryja, która swą dłoń splata z dłonią Jezusa, trochę z tyłu umiłowany uczeń, chłopiec niosący tytuł winy, wpatrzony w niebo, z otwartymi ustami, jakby nie mógł się w tym dramacie odnaleźć. Za Jezusem idą ci, co krzyczą „Ukrzyżuj!” i sprawdzają czy żołnierze robią to, co do nich należy, aby doprowadzić Jezusa na Golgotę.
Fragment polichromii ukazuje też „przedziwną kobietę”, która leży na ziemi, chwyta się za głowę i wpatruje w stopę Jezusa, podobną jakby do tej, która łzami umyła nogi Jezusa i otarła je swoimi włosami. Kobieta z obrazu jakby kontempluje nogę, która zmierza ku zbawieniu świata.
- Nie chcemy się zatrzymać tylko przy wspominaniu tego co się wydarzyło dwa tysiące lat temu. Jesteśmy na liturgii, ona uobecnia to, co się wtedy działo. Będziemy za chwilę modlić się w intencji całego świata, adorować krzyż Jezusa. Chcemy odnaleźć się dziś w tej tajemnicy: do której z postaci na obrazie jest ci dzisiaj najbliżej? Z którą chciałbyś się identyfikować? – zastanawiał się bp Stułkowski.
Stwierdził, że w ostatnim czasie bardzo mocno słychać słowa z Ewangelii: „Ukrzyżuj, ukrzyżuj”. Wypowiadają je ludzie, których wybrano, by sprawowali rządy. Ponadto przytoczył obszerną wypowiedź jednego z biskupów francuskich, którego poproszono o komentarz pierwszego w historii wpisu do konstytucji, że zabicie nienarodzonego jest prawem człowieka. Zdaniem biskupa z Francji jest to „zaciemnienie sumień, które we francuskim społeczeństwie postępuje coraz dalej”.
Francuski hierarcha przytoczył dane, że w 2022 roku we Francji dokonano 234 tysięcy aborcji, to europejski rekord. Mniej więcej jedna aborcja przypada na cztery urodzenia. Dzieje się tak, choć „przy dzisiejszych postępach genetyki nikt nie może zaprzeczyć, że od pierwszej chwili poczęcia mamy do czynienia z człowiekiem. Tymczasem wciąż się powtarza, że kobieta ma prawo dysponować swym ciałem, podczas gdy nauka wie dobrze, że embrion od swego zaistnienia jest istota ludzką odrębną od ciała matki”.
Duchowny z Francji przyznał również, że Francja jest tym krajem w Europie, gdzie najbardziej rozpowszechniona jest praktyka antykoncepcji. Stosuje ją około 90 procent kobiet w wieku prokreacyjnym. Aborcja staje się dla nich jedną z metod antykoncepcji. Jest wprawdzie jeszcze klauzula sumienia dla lekarzy, ale „jest bardzo prawdopodobne, że aborcja wpisana do konstytucji jako jedno z praw podstawowych wejdzie w konflikt z innymi prawami podstawowymi, takimi jak wolność sumienia czy wolność wypowiedzi”.
Bp Stułkowski przytoczył także wyniki badań badań dotyczących największych bolączek z jakimi borykają się dziś w Polsce kobiety, opublikowane przez „Rzeczpospolitą”. Na pierwszym miejscu bynajmniej nie znajduje się utrudniony dostęp do aborcji. Największy odsetek Polek skarży się na nieskuteczne ściganie sprawców przemocy domowej. Drugie wskazanie dotyczy przemocy seksualnej i konieczności wprowadzenia przepisów ułatwiających ściganie przestępstw z tym związanych. Na kolejnym miejscu są kwestie ekonomiczne, nierówności, niemożność doczekania się alimentów. Kwestia liberalizacji postawy aborcyjnej znalazła się dalej.
Bp Stułkowski powiedział, że autor tego artykułu zaznaczył, że krajowym i światowym feministkom zarzuca, iż milczały w obliczu niewyobrażalnego bestialstwa, którego ofiarą padły izraelskie kobiety podczas rzezi 7 października ubiegłego roku. Opisy zbrodni, jakich dokonywali na Izraelkach wojownicy Hamasu, to jedna z najstraszniejszych rzeczy z jakimi dziennikarz spotkał się w pracy dziennikarskiej.
- Nie chciejmy przeżywać męki Jezusa jako pobożnego teatru, który celebrujemy. Zapytajmy się bardzo poważnie: do której z postaci z obrazu Jezusa dźwigającego krzyż jest mi dziś najbliżej z i którą chciałbym się identyfikować? – sugerował biskup.
Główną częścią liturgii na cześć Męki Pańskiej w Wielki Piątek była adoracja krzyża. Na zakończenie liturgii odbyło się wystawienie Najświętszego Sakramentu, a następnie procesja do Grobu Pańskiego. Podczas liturgii śpiewy wykonywał chór katedralny Pueri et Puellae Cantores Plocenses, pod kierunkiem Anny i Wiktora Bramskich.