„Żywe” lekcje historii w płockim Muzeum Diecezjalnym odbywają się po raz pierwszy. Zaadresowano je do dzieci z przedszkoli i uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Mają charakter interaktywnej zabawy, dzięki nim uczestnicy poznają dawne obyczaje i historyczne zabytki Płocka i Mazowsza.
- Najpierw dzieci oglądają spektakl, który przybliża im postać jakiegoś świętego albo historii biblijnej. Dzieci aktywnie w nim współuczestniczą, odpowiadają na pytania czy podpowiadają wątki. Potem są oprowadzane po wystawach muzealnych, gdzie na przykład rozpoznają świętego po atrybutach. Na ekspozycjach również oglądają scenki teatralne, które mają im przybliżyć jakąś sytuację czy osobę, na przykład pojedynek rycerski czy pasy kontuszowe. Zajęcia te poprzez zabawę oswajają dzieci z przestrzenią muzealną - relacjonuje Barbara Piotrowska, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
Natomiast Przemysław Jarzyński i Łukasz Jarzyński, aktorzy Teatru Form Wielu, którzy w strojach historycznych prezentują wspomniane scenki dodają, że zazwyczaj korzystają ze scenariusza poglądowego, który ewoluuje, bowiem ich przedstawienia są interaktywne i zakładają udział publiczności.
Ponadto dzieci mogą wziąć udział w konkursie plastycznym, tematycznie związanym z „żywymi” lekcjami historii i zdobyć nagrody rzeczowe.
Do końca maja br. w projekcie weźmie udział około 20 placówek oświatowych z terenu miasta Płocka. Zaplanowano łącznie 33 spotkania edukacyjne. Być może spotkania te będą kontynuowane, w planach są podobne lekcje dla rodziców z dziećmi.
Projekt pod nazwą „Żywe lekcje historii” realizowany jest we współpracy Muzeum Diecezjalnego w Płocku ze Stowarzyszeniem „Człowiek Kultura”, dzięki dofinansowaniu z Fundacji „Fundusz Grantowy dla Płocka”.